söndag 26 december 2010

Topp 100-lista

Här är Enligt O:s Topp 100-lista. Undra hur många av dem som jag läst...

Markera med fetstil de böcker du läst, eller feta författaren om du läst andra böcker.
Kursivera de böcker du vill läsa och stryk över de du inte vill läsa.
Markera med * de böcker du inte hört talas om.
P för de du påbörjat, men inte avslutat.


1. Tusen kvinnor och en sorg, Björn Ranelid
2.Ett nytt land utanför mitt fönster, Theodor Kallifatides*
3. About a boy, Nick Hornby*
4. Musselstranden, Marie Hermansson
5. Tillit till dig, Barbara Voors
6. Livet på marken är inte lika lätt, Viveca Lärn
7. Comédia infantil, Henning Mankell
8. Aprilhäxan, Majgull Axelsson
9. Blindheten, José Saramago*
10. Vad jag älskade, Siri Husvedt P
11.Det som är sant, Anna Quindlen*
12. Den allvarsamma leken, Hjalmar Söderberg
13. Gösta Berglings saga, Selma Lagerlöf
14. Ett drömspel, August Strindberg
15. The Beach, Alex Garland*
16. Agadir my love, Pamela Jaskoviak*
17. Sjöjungfrun sjöng sin sång, Val McDermid*
18. Dans med en ängel, Åke Edwardsson
19. Kollektivt självmord, Arto Paasilinna
20. New York Trilogin, Paul Auster
21. Memoirs of a geisha, Arthur Golden*
22. Lunch with Mussolini, Derek Hansen*
23. Eureka Street, Robert McLiam Wilson*
24. En uppstoppad hund, Staffan Göthe*
25. Lång dags färd mot natt, Eugene O´Neill*
26. Förtöjningar, Per Wästberg*
27. The Barrytown Trilogy, Roddy Doyle*
28. Flickan och skulden, Katarina Wennstam
29. Naiv Super, Erlend Loe*
30. Där inga änglar bor, Lasse Lindroth*
31. A thin dark line, Tami Hoag*
32. En oväntad semester, Marian Keyes
33. Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet), Anneli Jordahl
34. American Wife, Curtis Sittenfeld
35. Porträtt av ett äktenskap, Pearl S Buck*
36. Det lilla huset i stora skogen, Laura Ingalls Wilder
37. Den långa vägen hem, Cynthia Voigt
38. Jag är inte rädd, Niccolò Ammaniti
39. Anne på Grönkulla, L M Montgomery
40. Stadserien, Per-Anders Fogelström
41. De sju dödssynderna, Karin Boye
42. En döddansares visor, Nils Ferlin
42. Århundradets kärlekssaga, Märta Tikkanen
43. An equal music, Vikram Seth*
44. Guppy till kvällsmat, Marika Cobbold Hjörne
45. En ö i havet, Annika Thor
46. Vit Oleander, Janet Fitch*
47. Lucca, Jens Christian Grøndahl
48. Lasermannen En berättelse om Sverige, Gellert Tamas
49. En komikers uppväxt, Jonas Gardell
50. Mio min mio, Astrid Lindgren
51. Bara Alice, Maggie O´Farrell*
52. Hejdå ha det så bra, Kristina Lugn*
53. Stendagböcker, Carol Shields*
54. Blackbird Berättelsen om en förlorad barndom, Jennifer Lauck*
55. Molnfri bombnatt, Vibeke Olsson
56. Mitt namn är Luz, Elsa Osorio*
57. Gräshoppan, Barbara Vine
58. Man and boy, Tony Parsons
59. Parfymen, Patrick Süskind
60. Messias, Boris Starling*
61. Underdog, Torbjörn Flygt
62. A darkness more than night, Michael Connelly
63. Marionetter, Patrick Redmond*
64. Sommarljus, Jón Kalman Stefánsson P
65. Onåd, J. M. Coetzee
66. Alkemisten, Paulo Coelho
67. Kärlek het som chili, Laura Esquivel
68. Mannen utan öde, Imre Kertész
69. Låt tistlarna brinna, Yasar Kemal*
70. A town like Alice, Nevil Shute*
71. Köksgudens hustru, Amy Tan*
72. Kronprinsessan, Hanne-Vibeke Holst
73. Var är du?, Marc Levy*
74. Dödskänd, Ben Elton*
75. Ett annat liv, Armistead Maupin*
76. Konspirationen mot Amerika, Philip Roth*
77. Blonde, Joyce Carol Oates
78. Patient 67, Dennis Lehane
79. Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån, Bodil Malmsten
80. Rani & Sukh, Bali Rai*
81. Svek, Karin Alvtegen
82. Lördag, Ian McEwan
83. Andarnas hus, Isabel Allende
84. Ett amatöräktenskap, Anne Tyler
85. Efter attentatet, Yasmina Khadra*
86. Busters öron, Maria Ernestam
87. Jag älskade honom, Anna Gavalda
88. Never let me go, Kazuo Ishiguro*
89. Den hemliga historien, Donna Tartt
90. En sorts kärlek, Ray Kluun.
91. Mig äger ingen, Åsa Linderborg
92. En halv gul sol, Chimamanda Ngozi Adichie
93. Tusen strålande solar, Khaled Hosseini
94. Berlinerpopplar, Anne B Ragde
95. Låt den rätte komma in, John Ajvide Lindqvist
96. Hon älskade, Helena Henschen
97. Kan du säga schibbolet? Marjaneh Bakhtiari*
98. Stjärnor utan svindel, Louise Boije af Gennäs
99. Tusen små bitar, James Frey P
100. Buddha of suburbia, Hanif Kureishi*

Såå många böcker som EnligtO tycker är toppen som jag knappt har hört talats om. Jag har lite att läsa alltså...

1 kommentar:

LINA K - SKRIVER SKRÄCKROMAN! sa...

Den där listan måste jag spara och börja bocka av! =) Ännu har jag läst alltför få av dem som finns med där ...