lördag 25 december 2010

Levande begravd


För någon vecka sedan såg jag den senaste Beck-filmen på dvd, Levande begravd. Den var redan från början annorlunda än de flesta Beck-filmer och fortsatte så.

Så här beskrivs handlingen i wikipedia:
I en lekpark mitt i storstadsidyllen hittas en nedgrävd trälåda innehållande en känd och respekterad åklagare. Beck & co misstänker först en grovt kriminell MC-ledare för dådet, men man får snabbt omvärdera fallet när MC-ledaren hittas mördad i en liknande trälåda. Ganska snart upptäcks ytterligare ett antal trälådor och polisen inser att man är inne i en katt- och råttalek med en galen seriemördare. Polisutredningen visar efterhand att det finns ett svagt samband mellan mordoffren i form av en nio år gammal händelse, men vad Martin Beck inte anar, är att även hans eget liv står på spel, då mördaren har utsett honom till nästa offer..

Filmen var väldigt spännande, för spännande för min smak egentligen. Jag hoppade till och flög upp flera gånger pga oväntade händelser. Nja, jag saknar Wallander...
Kan de inte filma lite fler filmer av honom i stället?

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag tyckte också att filmen var riktig spännande och gjorde som dig: ryckte till riktig några gånger :)