tisdag 28 december 2010

Arseniktornet


Jag tyckte mycket om Anne B Ragdes serie som började med Berlinerpopplarna och hade därför höga förväntningar på Arseniktornet. Arseniktornet kom ut i våras, men av olika anledningar blev det inte förrän nu som jag läste den.

Boken handlar om tre generationer, hur våra olika liv kan se ut och vad som orsakar att vi beter oss på ett visst sätt, varför vi gör de val vi gör i livet och hur de tolkas av de runt omkring oss. Anne skriver lika kargt och oglamoröst om vardagslivet som i de tidigare böckerna. Hon påminner lite om Richard Yates i sitt berättande om livet, som det kan vara i vissa familjer, rakt upp och ner utan krusiduller och försköningar.

Arseniktornet är ingen bok som jag tyckte om att läsa. Ingen av personerna föll mig riktigt i smaken, möjligen då Therese, men henne får man inte följa särskilt mycket i boken. Det här är en bok som passar som bokklubbsbok, där man kan få diskutera hur man uppfattade olika saker i berättelsen.

Betyg: 2

5 kommentarer:

Unknown sa...

Ånej, och jag som hade planer om att läsa den snart. Vad dumt att du inte gillade den!

Boklusen sa...

Fast vi behöver ju inte tycka lika. Det är ju många som gillar den!!

Linnea sa...

Jag gillade faktiskt Arseniktornet mer än vad jag gillade böckerna om Torunn. Jag blev så himla besviken över "Vila på gröna ängar", som jag tyckte var riktigt kass eftersom serien avslutades så snöpligt. Arseniktornet är ju en bok med en helt annan stil. Jag gillade den.. :) Jag vill gärna läsa mer av Ragde. Tydligen kommer det en ny på svenska i vår! :)

Bokbrus sa...

Jag tycker att Arseniktornet var en ganska fängslande bok som är lite mer djuplodad än Berlinerpopplarna men den är inte riktigt lika lättillgänglig och når inte riktigt upp till samma klass.

Jag håller med dig om att jag inte riktigt känner för någon av karaktärerna vilket alltid är lite trist.

Anna sa...

Jag tyckte mycket om Arseniktornet och gav den faktiskt i julklapp - tråkigt att den inte föll dig i smaken.
http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/2010/09/arseniktornet.html