tisdag 7 december 2010

Bokfrågornas ABC

Ojojoj, det blir bara värre i enligtO:s bokfrågor. Dags för bokstaven Y!

Yggdrasil är världsträdet med tre rötter i den nordiska mytologin där de tre nornorna bor. Berätta om en bok där mytologi har betydelse.
Jag får säga pass. Jag kommer inte på en enda!

Kan du berätta om en riktigt ytlig bok som du har läst?
Om man betäcknar en ytlig bok som en bok som handlar mycket om utseendet och inte mycket annat väsentligt så väljer jag Sophie Kinsellas En shopaholic i New York.

Yta kan i vissa fall vara avgörande för hur böcker betraktas. Vilket är det vackraste/bästa/coolaste/fulaste/tråkigaste bokomslag du vet?
Jag tänker inte särskilt mycket på bokomslag. Om jag läser inbundna böcker så lägger jag alltid bort omslagen tills dess jag läst klart boken och ska stoppa in den i bokhyllan igen.

Finns det någon avslutad bokserie som du önskar att det fanns ytterligare böcker i?
Ann Moore har skrivit böckerna Graceline O’Malley, Irland farväl och När morgondagen gryr. Jag hade gärna läst fler böcker i den serien.

2 kommentarer:

enligt O sa...

Ann More är ny för mig.ar läst Kinsella, men inte just shopoholic-böckerna. Gillar hennes sätt att skriva.

Boklusen sa...

De där böckerna av Ann Moore kan jag verkligen rekommendera!