tisdag 14 december 2010

Bokfrågornas ABC del 26

På zoo finns en massa djur och jag vill att du berättar om en bok där djur spelar en viktig roll.
I Honungsbiets hemliga liv av Sue Monk Kidd spelar bin stor roll i berättelsen. Föräldralösa Lily hamnar hos tre systrar som försörjer sig på biodling. Egentligen har inte djuren den största betydelsen utan mer vänskapen och visdomen hos kvinnorna.

Anders Zorn är en känd konstnär. Har du läst någon bok där han eller någon annan konstnär figurerar?
I Mari Jungstedts bok Den döende dandyn sker en stöld av en av Nils Dardels målningar och det finns samband med en mördad konsthandlare.

Zen, att vara närvarande just här och nu, är rätt inne trots att ideérna inom zenbuddismen knappast är nya, zen-coaching, mindfullness, meditation, yoga och en massa annat är i ropet. Vilken bok tycker du handlar om zen?
Malin Sävstams bok När livet stannar tvingar mig återigen att leva och uppskatta nuet. Agneta Sjödin beskriver i sin bok En kvinnas resa hur man under en pilgrimsfärd tvingas leva här och nu.

Författare på Z finns det några stycken. Vem är din z-favorit?
Jag har ingen favorit på Z.

3 kommentarer:

enligt O sa...

Honungsbiets hemliga liv låter spännande. Agneta Sjödin är jag lite skeptisk till, men hon kanske är värd en chans?!

FrökenChristina sa...

Ja, just ja, Mari Jungstedts den döende dandyn. Den hade jag glömt.

Boklusen sa...

Till enligtO: Prova denna av henne, riktigt läsvärd!