lördag 18 december 2010

Julkokböcker

Så här i juletider kretsar mycket kring mat för de flesta av oss. Vad ska vi ha på julbordet i år? Vad vill vi göra själva och vad köper vi färdigt? Jag tycker om att få inspiration och tips från vackra kokböcker. Här kommer en liten kavalkad över mina julfavoriter!


Vinterns goda ting maten, julen, blommorna av Fanny och Anna Bergenström är min allra första julkokbok. Den har funnits i många år och säljer fortfarande bra. Det är en bok som har allt inför inför hela vintern och särskilt julen.


Monikas Jul skriven av Monika Ahlberg är en favorit som jag köpte på bokmässan förra året. Monika stod där och bjöd på fantastiskt gott julgodis så jag lockades att köpa denna fina bok och fick den signerad. I år säljs den i en billigare utgåva i vitt.


Den goda julen av Christer Lingström. Den verkar inte säljas längre, men har många goda recept. Ett par av dem som återfinns på mitt julbord är Pagrotskys kanapéer och en kaviarröra. Christer är ju proffs på julbord efter att ha anordnat många sådana på hyllade Edsbacka krog.


Min sista favorit är en bakbok Vinterns söta av Lisa Eisenman Frisk och Monica Eisenman. Här finns allt från tryfflar till goda bakverk. Mums!! Som vanligt i dessa systrars böcker så är bilderna väldigt vackra.

2 kommentarer:

Bokomaten sa...

Jag köpte också Monikas jul på mässan förra året.;) Det är en av mmina favoriter till jul också.. Verkligen. Tycker dock de bprde rappa sig på med att översätta Nigellas julkokbok också för det är också en höjdare.

Boklusen sa...

Till Bokomaten: Nigellas julkokbok, den har jag aldrig läst. Hoppas att de översätter den till nästa jul då!