lördag 15 januari 2011

Vredens tid

När jag fick boken Vredens tid av Stefan Tegenfalk, i brevlådan, blev jag konfunderad över omslaget på boken. Den ser ut som klippt ur en deckare på tv med avklädda tjejer som lockbete till manliga läsare. Jag vet inte hur mycket det intrycket färgade mig, men jag hade svårt att släppa den känslan när jag läste boken.

Boken handlar om kriminalkommissarie Walter Gröhn som får ett förbryllande fall som han ska lösa. Till sin hjälp får han praktikanten Jonna De Brugge från Rikspolistyrelsens särskilda utredningsenhet. Lite kliché blir det när den unga oerfarna tjejen visar sig vara mycket begåvad och bidrar briljant till utredningen.

Nu kommer jag att vara kärringen mot strömmen, men jag gillar inte riktigt den här typen av deckare. För mycket tv, för min smak. Men boken kommer att bli ett perfekt manus till en filmatisering, så jag hoppas att det blir så för Stefan Tegenfalk. Jag tror att boken passar bättre till män som inte läser så mycket utan vill ha lättsmälta deckare. Detta är en bok för dem.

Betyg: 2

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har sett många som kommenterat just omslaget. Konstigt, för så tänkte jag inte alls om det. Avklädd tjej? Hon har ett vanligt linne på sig? Sedan när är det avklätt?

Men konstigare saker har ju hänt än att man haft olika åsikt ;)

Jag kommer förresten att lägga upp min recension på måndag.

Boklusen sa...

Det är olika hur vi kan tolka saker och det är ju positivt. Jag ser fram emot att läsa din recension!

klok som en bok sa...

Spännande! Har läst två som verkligen gillar den och så du som inte gillar den. Ska bli intressant att se vad jag tycker om den, omslaget gillar jag ju i alla fall inte heller:-)

Boktokig Eva Boström sa...

Man får vara kärringen mot strömmen! ALla kan ju inte gilla allt! Jag tycker det är intressant också när man tycker olika!

Lotta - hyllan sa...

Ja vi tyckte ju lite olika :) Jag tyckte som du när jag såg omslaget och sågade den lite på förhand innan jag började läsa. Men, jag blev positivt överraskad och gillade den mycket!