tisdag 18 januari 2011

Bokfrågornas ABC - del 28

Så var det dags för bokfrågor igen, bokstaven Ä.

1. Berätta om en bok som beskriver ett riktigt lyckligt, konstigt, hemskt eller kanske tråkigt äktenskap.
Det som först rent spontant dyker upp i mitt huvud är äktenskapet mellan Maj och hennes man i boken Att föda ett barn av Kristina Sandberg. Ett äktenskap där båda parterna gör så gott de kan, men ändå blir misslyckat.

2. Ärlighet varar längst brukar det heta. Vilken bok tycker du om som tar upp ärlighet eller bristen därpå?
I Sophie Kinsellas bok Karriär och köksbesvär låtsas huvudrollsinnehavaren att hon har köksutbildning och erfarenhet när hon tar jobb som kokerska i ett hem. Här skulle ärlighet ha varit mycket enklare...

3. Vilken bok är den ultimata äventyrsboken?
Ingen aning. Jag läser aldrig äventyrsböcker.

4. Änglar finns dom? Har du läst någon bra bok där änglar förekommer?
Inte läser jag övernaturliga böcker eller böcker om änglar heller...

Nej vet ni, det blir en femte bonusfråga idag:

5. Vilken är den äckligaste boken du läst?

Det är sällan så mycket äckliga saker i böcker som jag brukar läsa, men det värsta jag kan komma på är boken Ondskan av Jan Guillo. Den tyckte jag var så otrevlig så jag lade bort den. Äcklig vet jag inte riktigt, men otrevlig...

2 kommentarer:

Desirée sa...

Jag valde bort Ondskan ... misstänkte att det inte är en bok för mig.

Boktokig Eva Boström sa...

Hade trevligt igår. Inlägg kommer om träffen.

Den här gångens bokfrågor får jag ta och besvara. Inägg kommer om det också!