tisdag 11 januari 2011

Bokfrågornas ABC del 27

Så har vi kommit fram till bokstaven Å i enligtO:s bokfrågor!!

Berätta om en bok som innehåller ett minnesvärt återseende.
I boken Primtalens ensamhet av Giordano Paolo återses ett par vänner/förälskade efter en mycket lång tid. Ibland motsvarar återseenden våra förväntningar och ibland inte alls...

Har du läst någon bra bok om ålderdom?
Nej, jag kan inte komma på en enda. Tyvärr. Det borde det finnas en del av.

Vilken bok handlar om ångest, alternativt gav dig ångest?
Heberlein Anns självbiografiska bok Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva handlar om hennes ångest och psykiska sjukdom. Mycket intressant och självutlämnande.
Någon bok som gett mig ångest har jag inte kommit på.

Jag återanvänder en gammal utmaning från Bokmania och undrar vad som hände i litteraturens värld det år du föddes.
En favorit när jag växte upp var Jollyböckerna och nu när jag googlar så upptäcker jag att Grattis Jolly kom ut 1971.
Nobelpristagare i litteratur var Pablo Neruda.
Astrid Lindgren fick Svenska Akademiens stora guldmedalj.

Inga kommentarer: