tisdag 25 januari 2011

Att minnas...

Jag tycker att jag läser relativt många böcker, men i efterhand kan jag ibland tänka. Vad minns jag från dem? Vilka böcker minns jag mest, de superbra eller de mindre bra? Jag kan komma på mig själv ibland att tyckt mycket om en bok, men när det har gått ett tag så kan jag knappt återberätta handlingen. Nu ska jag göra ett litet test med mig själv.


De här böckerna minns jag bäst från 2010 (ingen ranking)

Min bästa väns dotter/Dorothy Koomson
Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva/Ann Heberlein
Älskade syster/Joyce Carol Oates
Borta bäst/Sara Kadefors
Jag ska bara fixa en grej i köket/Moa Herngren
Vad jag pratar om när jag pratar om löpning/Haruki Murakami
En sannolik historia/Karin Alvtegen
Manhattans gullungar/Goldstein/Stuart
Drottningen vänder blad/Alan Bennett
Flickan som vävde sidenmattor/Anita Amirrezvani
Att föda ett barn /Kristina Sandberg
Överenskommelser/Simona Ahrnstedt
Ett ljus i mörkret/Agneta Sjödin
Potensgivarna/Karin Brunk Holmqvist

Ser ni någon gemensam nämnare? Det jag kan se just nu är att det är lite annorlunda böcker, böcker utöver det vanliga på något sätt. Kanske är det sådana böcker som man minns bäst ett tag efteråt som ska ha betyg 5 oavsett vad jag tyckte när jag läste boken?

1 kommentar:

Boktokig Eva Boström sa...

Ja, betyg är en svår sak! Men visst kan en bok vara värd ett betyg 5 eftersom man kommer ihåg den bra länge efteråt. Men lite svårt att veta i förväg. Då kanske man får gå in och ändra betyget och det finns väl inget som säger att man inte får! :)