måndag 24 januari 2011

Kors i taket!!

Kors i taket! Idag har jag städat bokhyllan. Den primära viktiga bokhyllan. De andra bokhyllorna är skräpbokhyllor, som i och för sig också borde städas, men ändå. Några fakta slog mig:

  1. Jag har 20 olästa böcker. Hälften visste jag om sedan innan, de stod i en särskild hylla, resten hittade jag bland de andra böckerna.
  2. Jag äger böcker som inte är viktiga för mig och som jag skulle kunna rensa bort. Men vart och till vem??
  3. Jag läser mycket, men ändå äger jag inte sååå många böcker pga många bra böcker lånas även på biblan.
  4. Jag ger bort några böcker om året, men borde ge bort fler.
  5. Det finns inte plats för så många nya böcker trots att jag flyttade en del från den här bokhyllan till skräpbokhyllan och att jag lagt bort några som jag ska ge bort till en god vän.
  6. Jag ska köpa glasdörrar till bokhyllorna så det blir mindre dammansamlingar.

Jag sorterade alla böcker i alfabetisk ordning (författarens efternamn) och inte efter färg. Jag tycker att det är enklare att hitta böcker i alfabetisk ordning, men det är nog snyggare i bokhyllan med färgsorterat.

2 kommentarer:

boksnoken sa...

Jag har inte räknat hur många olästa böcker jag har i bokhyllan just nu, men gissar på 20-30 st.

Alla mina böcker är viktiga för mej!! Eller nja, det finns nog några stycken (rätt gamla) som jag skulle kunna göra mej av med, men jag vet inte heller vart och till vem. Loppis?

Jag MÅSTE äga vissa böcker/serier/författare så jag köper en hel del böcker... Får lite dåligt samvete ibland över mitt bokshoppande, men tröstar mej med att många andra bokbloggare verkar köpa ännu mer böcker än jag gör :-).

Jag ger inte bort just några böcker alls...

Jag får inte heller plats med så många nya böcker trots att vi köpte en ny bokhylla för inte så länge sen...

Glasdörrar är en bra idé!

Boklusen sa...

Det kanske är en del av tjusningen för oss bokälskare, att fylla på och sortera i bokhyllan;)!