lördag 17 december 2011

Där regnbågen slutar


Efter att ha gillat Cecelia Aherns PS! Jag älskar dig så mycket har jag tänkt läsa ännu en bok av henne, men flera verkar innehålla övernaturliga inlag som jag inte tycker om. Till slut fann jag denna: Där regnbågen slutar.

Boken handlar om Rosie och Alex som blir bästa vänner tidigt under skoltiden och håller ihop som ler och långhalm genom livet. De verkar som gjorda för varandra, men blir aldrig tillsammans. Alex flyttar i 18-årsåldern till Boston tillsammans med sin familj och Rosie blir kvar i Dublin.

Hela boken är skriven i ett mailväxlingsformat. Mail mellan Rosie och Alex, mellan Rosie och hennes väninna, mellan Rosie och hennes föräldrar, mellan Rosie och hennes syster osv. Det kändes först lite knepigt, men det kom jag snabbt in i och uppskattade. Det fanns vissa partier av boken där jag skummade ytterst lätt igenom brevväxlingen som mellan Rosie och hennes väninna eller där Rosie var ute på en chat för nyskilda.

Tyvärr blir jag lite besviken på boken. Den är knappt okej. Historien är trivial, man förstår hela tiden vad som kommer att hända, men inget händer utan tiden bara går.

Någon mer bok av Cecelia Ahern? Jag vet inte. Det finns så mycket annat som känns bättre just nu.
Betyg: 2

Inga kommentarer: