måndag 8 oktober 2012

Vattenänglar

Vattenänglar är Mons Kallentofts sjätte bok om kriminalinspektör Malin Fors. Den första boken i en ny serie, inspirerad av de fyra elementen.

Ett par hittas mördade i deras bubbelpool hemma i villan. De har en femårig dotter som inte är hemma i huset när polisen kommer. Ett febrilt arbete startar med att leta efter dottern samtidigt som de försöker hitta motiv och mördare till föräldrarna.

Malin Fors har som vanligt det lite trassligt med sina egna känslor och sina nära relationer. Nu får hon kämpa mot suget till alkoholen samtidigt som det är ett intensivt utredningsarbete.

På något vis har jag fattat tycke för Malin. Jag vill att det ska gå henne väl, även om jag ibland blir irriterad på henne när jag läser boken och tycker synd om hennes dotter. Kallentofts böcker vinner på den privata biten med Malin. Det är främst för att få veta hur det ska bli för henne som jag fortsätter att läsa hans böcker, även om böckerna naturligtvis är spännande och har ett bra driv.

Betyg: 3

2 kommentarer:

Carro sa...

Den finns med på min "Att läsa lista", också mest för att jag har läst de tidigare böckerna.

bloggbohemen sa...

Håller med om att Malin och hennes liv är en stor anledning till att jag fortsätter läsa Kallentofts böcker.