torsdag 11 augusti 2011

Sarahs nyckel


Till slut kom jag fram till Sarahs nyckel av Tatiana De Rosnay i bokhögen. Vilken intressant och bra bok! En av höjdpunkterna i min sommarläsning faktiskt!

Sarahs nyckel handlar om Sarah som bor tillsammans med sin familj i en lägenhet i Paris under andra världskriget. En dag knackar det på dörren och Sarah förstår att det är polisen, men hör att det är den franska polisen. Hon tycker synd om sin bror för hon förstår att polisen har kommit för att hämta dem, men tänker att eftersom de är fransmän blir de inte borta så länge utan hon låser in sin lillebror i en "skrubb" i lägenheten. Sarah och hennes mamma blir bortförda, pappan är det redan visar det sig och kvar blir brodern i lägenheten.

Boken skrivs i två världar samtidigt. En i dåtid med Sarah som huvudperson och en i nutid med Julia som huvudperson. Julia blir ombedd av sin chef på en tidning skriva om händelserna kring VeldHiv och snubblar på historien om Sarah.

En välskriven, engagerande, intressant och viktig läsning. Boken är också filmatiserad och går på bio just nu.

Betyg: 5

5 kommentarer:

Erika sa...

Vi läste den i vår bokcirkel. Mycket bra tyckte vi.

Lotten sa...

Den var bra, men lite ojämn tyckte jag. Gav den en 3:a faktiskt. Men rekommenderar den ändå.

Karro sa...

Jag har precis lånat den på biblioteket så den ska snart läsas. Har bara hört positivt om den.

Boktokig Eva Boström sa...

Vad kul att du hittat en sådan bra bok. Jag har inte läst den än, men blir definitiuvt sugen!

Boklusen sa...

Ni som inte läst den ska absolut läsa den tycker jag!