måndag 1 augusti 2011

Nattönskningen


Jag tyckte mycket om Anne B. Ragdes triologi som började med Berlinerpopplarna. Jag var inte så förtjust i Arseniktornet och tänkte att författarskapet blivit ännu bättre så jag ville läsa Nattönskningen.

Nattönskningen handlar om Ingunn som närmar sig 40, är singel och träffar nya män ideligen för korta snabba "förhållanden". Ingunn arbetar som musikjournalist på en tidning där hon verkar göra ett bra jobb, men privat är hon livrädd för att bli förälskad och att bli övergiven. En dag bestämmer hon sig för att börja motionera och köper ett par gåstavar. Vid motionsspåret träffar Ingunn en pappa, hans dotter och deras hund. De pratas vid en kort stund men efter det mötet kan inte Ingunn släppa tankarna på pappan.

Ingunns liv med lösa förbindelser är alldeles för mycket i min smak. Det upptar mer än halva boken och författaren skriver ingående och mycket om allt. Några vändor hade varit okej, men hon bara fortsätter och fortsätter... Det är först mot slutet av boken som jag tycker att det tar sig. Tyvärr, inte en bok i min smak.

Betyg: 1

Inga kommentarer: