måndag 22 augusti 2011

Nytt påhitt

Jag ska vara med på Annikas Bokbloggjerka i höst. Det verkar vara en rolig idé. Helgens fråga är:

Vad är det som gör att du fortsätter läsa en bok du har påbörjat och vad får dig att sluta läsa den för att stoppa tillbaka den på hyllan för all framtid?

Jag måste vara intresserad av historien och personerna i boken. Sedan måste det finnas ett visst driv i boken, på något sätt, som gör att jag vill läsa vidare. Om berättandet är alltför segt eller om historien är icke trovärdig kan jag lägga bort boken.

3 kommentarer:

Monika sa...

Jag är verkligen imponerad av människor som kan lägga bort en bok och aldrig läsa ut den. Egentligen skulle jag behöva lära mig det, men jag vill inte.

Annika sa...

Välkommen till jerkan!!

Det verkar som att alla har gett något så när samma svar på veckans fråga och det har, vad jag kommer ihåg i alla fall, aldrig hänt förut :-)

Monika: Det var först för några år sedan som jag lärde mig konsten att lägga ifrån mig en bok som jag inte gillade. Senast i raden var Hämnden av Reginald Hill där jag gav upp efter knappa 200 sidor.
Det finns på tok för många bra böcker att läsa för att slösa tid på böcker som man egentligen inte tycker om men som man av någon anledning känner sig tvingad att avsluta.

Boklusen sa...

Min tid räcker inte till för alla böcker som jag vill läsa, därför har jag också börjat lägga ifrån mig böcker. Dessutom vill jag att böcker ska ge mig energi, inte dränera mig på den...