söndag 8 augusti 2010

Bokfrågornas ABC del 4

Jag har hittat en rolig bokutmaning hos Enligt O som jag tänkte hoppa på. Hon har kommit till del 4, så jag hoppar på lite sentomsider...

1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favortiförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?
Åh, så svårt. Jag har ingen favoritperson, men läser med glädje de flesta av våra svenska deckarförfattare som tex: Kallentoft, Läckberg, Larsson, Theorin, Tursten mfl. Sedan har jag fått ett par nya favoriter i sommar: Kristina Ohlsson och Katarina Wennstam.

2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?

Jag har nog inte läst någon drama förutom de böcker jag läst när jag studerade.

3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?

Jag kan inte komma på så många tv-serier. Jag tyckte om de första avsnitten om Saltön efter de böcker som Viveka Lärn skrivit, men de sista avsnitten såg jag inte.

4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.

Rosamunde Pilchers bok Midvinter är en mysig bok som utspelas i december vid juletid.

5. Det har skrivits en del om att rensa bokhyllor och göra sig av med böcker i bokbloggar de senaste veckorna. Finns det någon bok som är en riktig dyrgrip och som du aldrig skulle göra dig av med?

Jag äger inga dyrgripar, däremot har jag några böcker som jag inte skulle vilja göra mig av med för tillfället. Jag sparar de flesta av de böcker jag köper, men kan ge bort några ibland när det passar.

1 kommentar:

enligt O sa...

Kul att du hänger på! Kristina Ohlsson är en ny favorit hos mig också, ser fram emot hennes nästa bok.