torsdag 5 december 2019

Ett jävla solsken

Ett jävla solsken : en biografi om Ester Blenda Nordström (ljudbok)

Jag har glömt att blogga om Ett jävla solsken: en biografi om Ester Blenda Nordström av Fatima Bremmer. Vi har haft den som bokklubbsbok och för någon vecka sedan träffades vi och pratade om boken. Vi tyckte alla mycket om den, men jag och en till hade lyssnat på den och jag tror både vi och boken vunnit om vi hade läst den som fysisk bok i stället.

Fatima Bremmer har skrivit ett mycket intressant personporträtt om Ester Blenda. En kvinna som jag inte alls hört talats om förrän jag fick nys om den här boken. Ändå var hon en otroligt framgångsrik kvinna i början av 1900-talet. En pionjär skulle man milt sagt kunna säga. En kvinnlig journalist under en era då kvinnor inte arbetade och blev ju till stor del satt på undantag till en början, men som tur var banade hon väg för sig själv under alla år. Och för alla kvinnor efter henne.

Mycket intressant biografi, om än lite ojämn. Jag tyckte att det var ett större flyt under den första halvan av boken och mitt intresse var helt klart större då. Andra halvan var lite segare och i vissa partier så "tog jag mig bara an boken" utan större lust.

Inga kommentarer: