torsdag 29 januari 2015

Glödens färger

Nu har jag läst den femte delen av Vibeke Olssons serie om Bricken, Glödens färger. Nu är Bricken en vuxen kvinna, snart medelålders, med sex barn i livet och sköter hushållet i ett hem vid sågverket i Medelpad.

Nu är vi inne på början av 1900-talet och man börjar bilda fackföreningar, arbetsgivarorganisationer och det talas om strejker och lockout:er. Jag hade lite svårt att komma in i boken till en början. Kanske berodde det på att det var ett tag sedan jag läste Amerikauret (bok nummer 4), kanske var det för att jag kände mig tvingad att läsa den trots att jag var intresserad av att börja med en annan bok. Nackdelen med bibliotekslån... Kanske också för att den är lite rörig till en början. Hoppar lite hit och dit, innan jag är uppdaterad med allt och hänger med i svängarna.

Sedan tar boken sig och jag tycker att den blir nästan lika bra som de tidigare. Men varken bok 4 eller 5  kan mäta sig med de första böckerna om Bricken. En serie som borde bli en klassiker! Vibeke skildrar livet i arbetarklassens sågverksmiljö på ett lysande sätt. Och jag känner mig lyckligt lottad och bortskämd, som har mat på bordet flera gånger om dagen och inte behöver bekymra mig över om jag eller mina barn kommer att få bli mätta.

Inga kommentarer: