måndag 29 september 2014

Kvinnan på övervåningen

På övervåningen bor en 42-årig singelkvinna. Hon är lågstadielärare i Cambridge och på helgerna träffar hon sin gamle far eller moster. En joggingrunda blir det ibland och någon gång emellanåt även vinkväll på stan med väninnorna.

En dag kommer en ny elev till klassen, Reza. Nora träffar hans mamma ett par gånger och blir nästan förtrollad av henne. Sirena liksom Nora är konstnär, även om Nora inte utövat någon konst på länge.

Kvinnan på övervåningen skriven av Claire Messud, är en bok om vänskap, kärlek, sökandet efter livets mening och sökande efter lycka och glädje. Med ett ganska långsamt tempo, så fångas jag ändock av berättelsen och vill följa berättelsen om Nora. Jag får med mig många frågetecken under läsningens gång och de får jag inte svar på, vilket gör mig nyfiken. En perfekt bokklubbsbok, då det finns mycket att diskutera. Det enda jag kan önska mig är ett lite högre tempo.

Jag var väldigt nyfiken på bokens slut då jag läst någonstans att det var oväntat och ovanligt. Det var det.

Inga kommentarer: