måndag 28 november 2011

Till min hemliga bokvän

Dags för lite frågor inför bokbytet, för att hjälpa min hemliga bokvän på traven lite!!


* Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Skönlitterära romaner, deckare och lite chick-lit också.


* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
Jag har läst det mesta av de svenska deckardrottningarna mfl. Jag har alla böcker jag läst de senaste åren uppskrivna på en länk till höger.

* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Nej, jag läser helst på svenska.

* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Jag lyssnar ytterst lite på böcker.

* Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Nej, inget uttalat samlande.

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Här till höger i bloggen finns listor.

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Mest underhållning, gärna med stöd av relationer och romantik.

* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Jag läser inte skräck eller sci-fi.

* Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..?
Inget särskilt jag kan komma på.

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Det är väl de stående då, Björn Ranelid och Kerstin Ekman. Mer för att jag borde än att jag har lust för...

* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Nej, jag blir glad över det mesta. Det är roligt att bli överraskad.

* Vad gör du helst på fritiden?
Förutom att läsa böcker och umgås med familj och vänner är jag intresserad av hälsa, motion (särskilt jogging och promenader), bakning och matlagning.

* Samlar du på något?
Inget alls.

* Favoritfärg?
Marinblå, svart, beige, brun och vit.

* Teve-serier som du uppskattar?
Så mycket bättre, Berg flyttar in, Här är ditt kylskåp.

* Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?
Drama eller romantiska filmer. En riktig höjdare är The Holiday.

* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
Jag dricker inte kaffe, men däremot te. Jag gillar teer med fruktiga eller bäriga smaker.

* Vilket slags godis tycker du bäst om? Och hur är det där med naturgodis, egentligen..?
Förutom att jag då och då försöker dra ner på godisätandet så älskar jag choklad. Naturgodis köper jag aldrig, däremot äter jag nötter ibland.

* Stjärntecken?
Jungfrun

* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul?
Inget som jag kan komma på.

* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul?
Bra böcker :), annars gillar jag att bli överraskad och skulle bli glad över det mesta.

* Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?
Nej

Om du undrar över något så är det bara att "hojta"!

1 kommentar:

Din hemliga bokvän sa...

Tack för svaren! Konstaterar att det finns en del beröringspunkter mellan oss... Och du, Ekman och Ranelid tror jag vi hoppar över. Du ska få någonting du v i l l läsa (hoppas jag)!