måndag 1 november 2010

Talals hus


Den svenska journalisten Terese Cristiansson flyttar våren 2009 in i ett bombat hus i ett av de värst drabbade områdena i Gaza, med syftet att få veta mer om vardagslivet i ett sådant område. Det blir boken Talals hus. Eftersom Terese bor tillsammans med de överlevande kvinnorna och deras barn kommer hon dem nära och får höra deras historier från kriget.

Boken är intressant på flera sätt. Jag får bekanta mig mer med Gaza-området som jag inte är så bekant med, större inblick i deras religion och framför allt kulturen. Samtidigt kan jag känna att jag skulle vilja ha fått en ännu större känsla för de kvinnorna som hon intervjuade. Kanske kom inte Terese dem mer in på livet än så. Kulturskillnaderna är kanske för stora.

Det är väldigt svårt att betygsätta den här boken, men tyvärr, pga känslan som inte riktigt infinner sig...

Betyg:2

1 kommentar:

Boktokig Eva Boström sa...

Mmm... känslan är viktig...

Ja, det var en bra månad. Inga bottennapp! :)