tisdag 13 augusti 2019

I fikonträdets skugga

I fikonträdets skugga (inbunden)
Då jag tyckt mycket om Camilla Davidssons tidigare böcker såg jag även fram emot denna alldeles sprillans nya, I fikonträdets skugga. Här möter vi Susanne som efter en skilsmässa är rätt vilsen över livet. Tyvärr är också ekonomin lite trängd och hon behöver flytta samt göra sig av med diverse möbler. Så Susanne får tag i en flyttbil som ska hjälpa henne att köra ner lite möbler till sin bortgångna mammas hus på Gotland där hon ska förvara dem ett tag.

Camilla Davidsson är duktig på att skriva om relationer och att få dem trovärdiga. Det lyckas hon med i även denna bok. Dessutom tycker jag om Susanne och flera andra personer i berättelsen, det gillas. Jag har svårt för böcker där jag inte tycker om någon av huvudpersonerna. En annan sak jag också har svårt för är "roliga" böcker. De blir sällan roliga, men däremot lite tragikomiska, underfundiga och i I fikonträdets skugga både ler och skrattar jag till flera gånger samtidigt som andra händelser gör mig nedstämd. En härligt fin bok med andra ord som jag varmt kan rekommendera!

Inga kommentarer: