tisdag 18 september 2018

Stanna hos mig


Kanske skulle jag ha läst Stanna hos mig av Ayobami Adebayo i stället för att lyssna på den. Jag tror det förtog lite av berättelsen och gjorde det lite rörigt för mig till en början. Kanske. Stanna hos mig var verkligen en berättelse som växte hos mig under lyssnandets gång. Till en början fastnade den inte,  lite jobbigt att hålla rätt på alla namn, en aningen seg för att vara ärlig. Men jag vet ju hur boken hyllats av precis alla och är dessutom nominerad till Årets bok så jag kämpade på.

Vilket jag är glad för nu. För precis som jag skrev så tog sig berättelsen allt eftersom och slutade i klimax. En bok att rekommendera av många anledningar. Man får ta del av en annorlunda kultur. Åtminstone för mig. Jag läser sällan böcker som utspelar sig i Afrika, i detta fall i Nigeria. Sedan är det en otroligt känslosam berättelse. Så ledsam på många sätt. Ja, så här i efterhand kan jag ju inte annat än att rekommendera Stanna hos mig. 

2 kommentarer:

bloggbohemen sa...

Jag läste början och lyssnade på resten. Kanske var det ett klokt val. Hur som helst så tyckte jag också om boken och gillade att möta en annan kultur!

Boklusen sa...

Ja, det var nog ett bra upplägg av dig.
Visst är det bra att möta nya kulturer?!