lördag 15 september 2018

Ditt livs form


Just nu skrivs det mycket, både artiklar och böcker, om att komma i form mer långsiktigt och Charlotta Flinkenbergs och Sabina Dufbergs nya bok Ditt livs form är ett exempel. För mig som är över 40, närmar mig 50 känns boken helt rätt. Att tänka långsiktigt, inget quick fix, inte ta bort allt som också kan räknas till livets goda, utan tänka 80/20. Alltså 80% av sakerna man gör/äter ska vara bra val och 20% kan höra till undantagen. Jag tror att det tänket gör att man kan hålla ut längre än om allt ska vara väldigt asketiskt.

Jag tycker alltid om faktaböcker när författarna delar med sig av sitt eget liv och det gör Charlotta och Sabina frikostigt i Ditt livs form. Ett plus för det! Det känns mer personligt och intressant.

De olika delarna i boken är:
- Förberedelser
- Kost
-Träning
- Vila och återhämtning
- Ditt utgångsläge
- Sätt igång

En bok som jag tänker att jag kan ta fram då och då när jag känner att jag behöver inspiration, ni vet de där gångerna när man kört i socker-och latmansträsket.

Inga kommentarer: