fredag 26 oktober 2012

Om betygsättning

Veckans fråga i bokbloggsjerkan handlar det om betygsättning.
Betygsätter du böcker? Varför/varför inte?

Ja, jag sätter betyg på de böcker jag läser. Det är ett enkelt sätt att kategorisera min känsla över böckerna jag läser, för att jag enkelt ska kunna se vilka som varit mina favoriter och inte. Eftersom jag sätter etikett på varje betygsgrad (1-5) är det enkelt för mig att söka.

Jag tycker också om när andra sätter betyg på böckerna om jag snabbt vill leta mig fram till bloggarens bästa böcker. Sedan läser jag naturligtvis recensionen också för vi tycker kanske inte likadant.

Det är både för- och nackdelar med betygsättning. Ibland är det svårt att sätta betyg, en bok kan vara i gränslandet mellan två betyg. Ibland kanske en bok får ett överbetyg för att den passade mig så bra just då, eller en annan bok får ett dåligt betyg pga omständigheterna kring min läsning just då.

9 kommentarer:

Monika sa...

Det är ju känslan man går efter när man sätter betyg och då kan det ju så klart hända att en bok passar bättre eller sämre vid ett speciellt tillfälle.

Vargnatts bokhylla sa...

Jag tycker oftast att det är så svårt med betyg så det har aldrig fastnat hos mig.

Lotten sa...

För mig beror det definitivt på dagsformen vad jag tycker hos en bok, men ju fler jag läser desto mer tror jag att jag kalibrerar mitt system. Så gott det nu går...

Lena sa...

Det är svårt med betygsättning. Vad man tycker om en bok beror ju till stor del på vilket stämningsläge man befinner sig i just när man läser boken. Läser man om den senare kan man ju ibland tycka helt annorlunda. Dessutom är ju människors smak så olika.

Elen sa...

Bra svar, jag känner likadant.
Läsupplevelsen beror ju på så mycket som själva boken inte styr över: Hur man mår i allmänhet, vad det är för väder, hur stressigt allt är osv. Fick för ett tag sedan överge en bok som jag egentligen kände var bra, jag blev stressad av att läsa och tyckte därför boken var alldeles för långsam. I ett annat läge skulle jag säkerligen älska samma bok. Jag brukar i mina recensioner försöka påminna mig själv om hur läget såg ut när jag läste en viss bok, om jag känner att omgivningen påverkat läsningen.
Uhm, jo, det var nog någorlunda det här jag ville ha sagt. Hoppas du får en fin helg! :)

Chicken sa...

Håller med. Jag gillar också att kolla hur andra recensenter har betygsatt en bok, just för att det inte är ett vetenskaplig process.

bloggbohemen sa...

Betygssättning av böcker är inget för mig, men många tycks gilla det. Personligen tycker jag bättre om att läsa själva recensionen och tittar i ärlighetens namn väldigt sällan på vilket sifferbetyg olika bloggare satt på lästa böcker.

Skrivande sa...

Ja, visst finns det både för- och nackdelar med betygsättning. Jag upplever dock att nackdelarna väger över...

Anonym sa...

Å andra sidan om det nu är känslan som betygsätts så kan ju en bok inte få över- eller underbetyg utan det var precis den känslan du upplevde just då!