fredag 12 oktober 2012

Min läshög

I veckans bokbloggsjerka undrar Annika:
Det har väl knappast gått någon förbi vem det var som vann Nobelpriset i litteratur, och en av veckans frågor är naturligtvis om det var rätt person som kammade hem priset?
I dag kom jag hem från biblioteket med hela famnen full av böcker, och det beror inte på att jag är utan läsning, utan det hänger helt enkelt ihop med att jag är beroende av böcker. Vilket leder oss till fråga nummer två: hur många böcker finns just nu i din att-läsa-hög?

När det gäller Nobelpriset i litteratur, så tycker jag att det är roligt att höra vem det är som får det varje år. Oftast har jag inte ens hört talats om den personen som får det och är sällan intresserad att läsa något av det författaren skrivit heller. Så rätt person eller inte... jag vet inte. Antaligen skriver han mycket bra, men är ingen storsäljare i Sverige direkt.

Jag har 35 olästa böcker i min bokhylla som jag har tänkt att läsa någon gång. Ofta faller jag för nya böcker hela tiden, så de olästa böckerna som jag äger står kvar ganska länge innan jag väljer någon av dem. Det är lite sorgligt för att jag har ju en gång tänkt att jag skulle läsa dem! Jag är ganska spontan när det gäller litteratur och väljer att läsa det jag är sugen på i stunden.

14 kommentarer:

Bella sa...

Känns som om svaren på den andra frågan kommer likna varandra hos de flesta bokbloggare. Det där med att ha massa olästa böcker hemma verkar vara något som går runt ;)

Monika sa...

Tror det här kan vara en bacill som smittar. Men egentligen vill jag inte bli botad :)

Carro sa...

Ett trevligt problem det där med att det kommer ut fler böcker man vill läsa än vad man har tid till ;)

Vargnatt sa...

Jag väljer också det som känns rätt för stunden, så en del böcker kan bli stående ett tag! Men det blir ju så trist om man ska tvinga sig igenom en bok bara för att den har väntat länge.

Anna sa...

Jag försöker att skärpa till mig och läsa ngt gammalt ibland. Det går sådär :-)

Lena sa...

De flesta verkar ha ganska många olästa böcker i hyllorna:)

C.R.M. Nilsson sa...

Jo, bokmarknaden har inte hyfs nog att låta bli att släppa ny spännande böcker medan man läser ikapp ;)

bloggbohemen sa...

Alla bokbloggare tycks ha en hel del olästa böcker hemma. Uppenbart ett bokälskarsyndrom! :)

Sanna sa...

Oj! Det var ju inte lite böcker heller ;D

Ylva sa...

Blir imponerad av att du vågat räkna dina olästa böcker. Det har inte jag vågat mig på ;D Jag läser också det jag är sugen på här och nu.

*malin* sa...

Visst är det konstigt det där? Man köpte ju böckerna för att de verkade intressanta och så blir de ändå ståendes där i hyllan olästa. Jag är nog som du - spontan i mina bokval. Måste verkligen känna mig sugen på en bok för att vilja läsa den.

Ingerun sa...

Det är roligast att välja exakt som man känner för.

[Anna] sa...

Jag lyckas alltid prioritera de nyaste böckerna att läsa...så får sluta beställa hem så många ;) Så kanske antalet oxå minskar!

Sincerely Johanna sa...

Problemet med att de olästa böckerna verkar gå igen hos många bokbloggare. Det blir ofta fler in och få ut (lästa) vilket gör att högen med olästa växer.