fredag 27 augusti 2010

Bokfrågornas ABC

Lite sen är jag, men här kommer nästa del i enligt O:s Bokfrågornas ABC.

Vilken huvudperson i en bok tycker du mest om?
Jag kan inte peka ut någon enskild person, men jag tycker om att läsa om varma kloka personligheter.

Vem är den ultimata hjälten i böckernas värld?
Om man tänker på hjältar i kriminalromaner, som löser mordgåtor, så är den som kommer snabbast fram ur hjärnan Joona Linna i Keplers böcker. Han är ödmjuk, smart och lyssnar ofta till sitt inre för att komma framåt i utredningen.

Och den ultimata hjältinnan?
Jag kommer inte på någon hjältinna som är ultimat.

Vilken är den bästa historiska roman du läst?
Jag är inte så förtjust i historiska romaner, läser dem sällan. En bok som jag tyckte mycket om är Den trettonde historien av Diane Setterfield.

1 kommentar:

enligt O sa...

Den trettonde historien har jag inte läst. Ska kolla upp den!