torsdag 26 juli 2018

Marionetten


Jag har fått äran att läsa Louise Björnlunds debutbok Marionetten som kom ut för ett tag sedan. Det är en kriminalroman som utspelar sig runt Utö i Stockholmsskärgård, vilken passar extra bra så här sommartid då alla drömmer om kusten.

Här träffar vi Kina, som arbetar som skärgårdsguide, men också av någon outgrundlig anledning hjälper polisen i sitt arbete då och då. Kanske för att hon känner de flesta ute på Utö. Vilket är den enda minuset med boken, att Kina hjälper polisen. Liknande kör Camilla Läckberg med i sin Fjällbacka-serie och det känns så oseriöst att ha privatpersoner som snokar och hjälper polisen. Det irriterar mig alltid när jag läser böcker som lägger upp intrigen på det sättet.

I övrigt är det en spännande och välskriven kriminalroman som håller mig på halster genom hela boken. Inte heller kan jag lista ut vem mördaren är! Sånt uppskattas! Min gissning är att Louise Björnlund snart är etablerad på den svenska kartan över kriminalromanförfattare och önskar henne lycka till med sitt skrivande. Jag ser fram emot bok nummer två och hoppas att inte Kina får en så stor roll i polisarbetet.

Inga kommentarer: