torsdag 9 mars 2017

Hennes nya namn

Sportlovets enda bokläsning blev bokreafyndet Hennes nya namn av Elena Ferrante. Det var ett tag sedan jag läste den första boken i serien så jag såg fram emot att ta mig an bok nummer två av fyra.

Fastän det är många i persongalleriet och det var ett tag sedan jag läste den första boken så kom jag snabbt in i handlingen i Hennes nya namn. Det är böcker som sitter kvar hos mig länge efteråt. I den andra boken tar vi vid efter att Lila har gift sig och kommer tillbaka till Neapel efter smekmånaden. Elena fortsätter med sina studier och börjar fundera över vart livet ska föra henne och var hon hör hemma någonstans och med vilka.

Vi får följa väninnorna Lila och Elena och deras vänskap. Ibland är den god och ibland mindre lyckad. En fantastiskt berättad roman och jag ser fram emot att läsa del tre i serien Neapelkvartetten. Kanske är del två snäppet bättre än den första delen? Vad tycker ni?

3 kommentarer:

bloggbohemen sa...

För mig, som läst tre av böckerna, är första boken den som på något sätt berört mig mest. Men, alla verkar tycka olika om vilken bok som är bäst så det är nog en smaksak.

Boklusen sa...

Så är det nog. Jag ser fram emot att läsa den tredje boken här framöver.

Villa Freja sa...

Jag tröttnade faktiskt redan efter del 1. Tyckte inte att den gav någon wow-feeling.