tisdag 28 januari 2020

Vit krysantemum

Vit krysantemum (ljudbok)

Vit krysantemum av Mary Lynn Bracht fick jag som boktips av en god vän. Jag visste egentligen inte så mycket om berättelsen utan började bara lyssna. Och vilken bok! Som ett knytnävsslag i magen. Många gånger har det kommit tårar ur mina ögon på mina promenader när jag lyssnat på Hana's och Emi's berättelser. Ett syskonpar som skiljs åt under andra världskriget i Sydkorea då Japan tog koreanska flickor för att vara trösterskor till japanska soldater.

Den delen av vår historia kring Sydkorea och Japan hade jag ingen aning om. Inte heller visste jag något om hur flickor/kvinnor behandlades i kriget. Vit krysantemum berättar om ett öde av de 200 000 kvinnor som drabbades.

En bok jag rekommenderar varmt. Den kommer definitivt att vara bland de bästa jag läst i år. Hemsk men drabbande och viktig berättelse!

Inga kommentarer: