fredag 11 maj 2018

Italienska nätter


Historiska media ger ut många intressanta böcker och den senaste jag läst nu är Italienska nätter av Katherine Webb. Clare Kingsley och styvsonen reser motvilligt till Italien där maken är och gör ett arkitektuppdrag till en högt uppsatt man på landsbygden. På den mindre orten finns motsättningar mellan arbetare och arbetgivare vilket resulterar i förtryck och uppror. Clare mår dåligt av stämningen i staden samt stämningen i den familj hon bor i tillsammans med sin make och styvson. En dag kommer släktingen till den framgångsrike mannen dit för att återhämta sig tills han kan ge sig ut i arbete igen. Clare kommer honom nära, alltför nära.

Precis som i Elena Ferrantes böcker känner man det smutsiga, fattiga Italien som fanns för ett 50-tal år sedan. Inte det vackra, mysiga jag ser som turist idag. Det gör mig lite illa till mods samtidigt som Katherine Webb gör ett fint skrivarbete för att ta mig dit och känna allt så tydligt.

Till en början upplevde jag Italienska nätter som något seg att läsa, men det tar sig allt eftersom och jag vill fortsätta läsa för att se hur det ska sluta för Clare. Det är en bok som jag kommer att komma ihåg länge och jag förstår att den blev nominerad till Årets bok 2017.

Inga kommentarer: