tisdag 29 november 2016

Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden

Så glad jag blev när jag upptäckte att Jenny Colgan gav ut en jul-lit! Jag älskar ju den genren som är ganska ny i Sverige, men tydligen på uppgång. Underbart!

Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden är den tredje boken om Polly som bor i en fyr på en liten ö strax utanför Cornwalls kust tillsammans med pojkvännen Huckle och en fågel. I den här boken råkar Pollys bästa vän Kerensa ut för bekymmer som blir bekymmer för alla en längre tid och snäll som Polly är gör hon sitt bästa för att stötta sin väninna. Samtidigt har hon bageriet att sköta vilket kräver tidiga morgnar och mycket arbete.

Jag önskade en mysig julbok, vilket jag inte vet om det här är. Inte så mycket jul trots allt, men visst är det en feelgood och roligt att få följa Polly i ännu en bok. Kanske var jag inte på rätt humör, kanske fick jag inte till streckläsningen som jag önskade, men jag tycker nog inte att denna tredje bok är lika bra som de första två.

Tidigare idag bläddrade jag i alldeles färskt ex av Ica Kuriren där de recenserat Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden och gett boken höga betyg, fyra plus. Smaken och tillfället kan avgöra helt enkelt.

Inga kommentarer: