torsdag 3 november 2016

Björnstad

Efter många timmars läsning har jag nu läst ut Fredrik Backmans nya bok Björnstad. En helt annorlunda bok motför Backmans tidigare. Så välskriven och allvarlig! Som om varje ord är vägd med guldvåg, och så rätt det blev. Vissa meningar är på pricken, sådär så de var värda att läsas om flera gånger och läsas upp högt. En bok jag nog aldrig glömmer...

Björnstad är en liten ort med stort fokus på ishockeyn. Mycket annat verkar inte finnas att glädja sig åt på orten och mer eller mindre alla är involverade på något sätt. Hockeyn är ALLT och då kan man också göra allt för att få framgång och succé. En bok om pojkar/män i grupp och vad som tillåts i vissa kulturer.

Om jag ska säga något negativt så tycker jag att berättelsen hade en lite väl lång uppbyggnad, men samtidigt så kanske det var det som behövdes för att det sedan skulle kännas som ett slag i magen. Fredrik Backman är en lysande författare. Läs!!

4 kommentarer:

Linnea sa...

Den här är jag sååå sugen på att läsa! :)

Boklusen sa...

Kan som sagt verkligen rekommenderas!

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag har tyckt mycket om hans tidigare böcker, speciellt Mormor hälsar och säger förlåt. Ser fram emot att läsa den här.

Boklusen sa...

Hoppas att du kommer att tycka om den!