onsdag 3 september 2014

Barnmorskan i Hope River

Till senaste bokklubbsträffen så läste vi Barnmorskan i Hope River skriven av Patricia Harman. Den handlar om barnmorskan Patience som arbetar i West Virginia på 1930-talet. Någon barnmorskeutbildning var det inte att tala om och inte heller stod yrket högt i status. Något som faktiskt blivit bättre idag även om det kunde värderas högre även idag. Ingen har råd att betala för barnmorskehjälpen utan Patience får några dollar här och var, ibland en hög med vet och ibland en matbit.

Jag känner mig kluven inför vad jag ska skriva om den här boken. Bitvis så var Barnmorskan i Hope River riktigt intressant och bitvis avlöpte den ena förlossningen efter den andra. Det var korta sekvenser i de olika hemmen och ingen människa fick man komma nära. För ett tag sedan läste jag Barnmorskan i East End som påminner lite om den här boken. Jag tror att det förstörde lite av behållningen av boken. 

I bokklubben tyckte vi väldigt olika om boken. Någon tyckte att den var riktigt bra och någon annan hade knappt läst ut boken om det inte varit en bokklubbsbok. Så är det ganska ofta, man läser med olika förutsättningar, olika förväntningar och önskemål på en bok.

2 kommentarer:

Cissi sa...

Oj, jag ligger lite efter här i bloggläsningen (plus att jag inte orkar kommentera från paddan). Men om man ska läsa en av dem, vilken tror du då är bäst? Barnmorskan i Hope River eller Barnmorskan i East End?

Boklusen sa...

Jag skulle välja "Barnmorskan i Hope River". Lycka till med läsningen!