onsdag 27 augusti 2014

Skuggorna

Häromdagen fick jag ett sms från biblioteket att mitt reserverade ex av Katarina Wennstams bok Skuggorna fanns att hämta. Eftersom många vill läsa den boken nu, så var lånet begränsat till två veckor, så det var lika bra att köra på och turligt nog hade jag tid för det.

I Skuggorna får vi fortsätta följa Shirin, som är försvarsadvokat, och kommissarie Charlotta och deras arbete. Flera män misshandlas svårt och oförklarligt. Man börjar nysta i historien och upptäcker att männen tidigare misshandlat fruar och flickvänner på precis samma sätt som de blivit misshandlade.

Jag har tyckt mycket om Katarina Wennstams tidigare böcker, men i den här boken blir det för mycket för mig. För mycket våld, ena fallet efter det andra, och för mycket ilska. Det är ett viktigt ämne (våld mot kvinnor) som Katarina skriver om, men i själva berättande blir det för ensidigt.

Inga kommentarer: