fredag 22 maj 2020

Renoveringsobjekten

Renoveringsobjekten (inbunden)




Efter att ha läst Eli Åhman Owetz förra bok Brevvännerna (som också är nominerad till Årets bok 2020) var jag så pepp på att läsa den helt nyutgivna Renoveringsobjekten som utspelar sig på landet i den fiktiva byn Grävinge i Roslagen. Att ha för höga förväntningar är verkligen inte bra och jag hade läst mycket positivt om denna även på Instagram innan jag började läsa. Tyvärr blev det till min nackdel. 

I starten tyckte jag att det var lite segt innan själva händelserna runt arkitekten Susanne och byborna i Grävinge tog fart och sedan var jag rätt irriterad på Susanne. Och det kan säga mer om mig än om henne egentligen. Men jag tycker inte att hennes professionsutövande som arkitekt var trovärdig, vilket irriterade mig alltför mycket. I övrigt var det ett bra persongalleri med många olikheter och härliga människor och mysiga miljöer, vilket jag gillar. Jag har dock gott hopp om Eli Åhman Owetz nästa bok och tänker att den nog blir lika bra som den förra.


Inga kommentarer: