tisdag 9 april 2019

Broder Jakob

Broder Jakob (inbunden)

Broder Jakob är den femte boken om åklagare Jana Berzelius som Emelie Schepp skrivit. Den andra jag läst. Sedan jag läste den fjärde boken i serien, Pappas pojke, har jag tänkt läsa även de tidigare utgivna, men det har inte blivit av. Att hoppa in i bok fyra går bra, men det ultimata hade varit att hängt med från början för att få med lite mer kring Janas bakgrund. Fast så är det ju alltid med böcker som hänger ihop i en serie.

I Broder Jakob möter vi Jana och hennes poliskompanjoner då det hittas en död kvinna i Norrköping. Mördad och därefter ihopsydd som en sjöjungfru. Ännu en kvinna hittas. Morden hör ihop, men hur? Ett stort polisiärt arbete tar vid.

Emelie Schepp har utsetts till årets deckarförfattare i tre år av Crimetime Specsavers Aword, 2016, 2017 och 2018. Det kan jag förstå, för böckerna om Jana är grymt spännande. Riktiga bladvändare! Nej, jag får nog försöka läsa de tre första böckerna innan bok nummer sex släpps.

Så vill ni ha lite spännande påskekrim till påsk så kan jag varmt rekommendera denna!

Inga kommentarer: