tisdag 5 juni 2018

Kvinnan i fönstret


Den tredje boken i min utmaning att läsa alla böcker som är nominerade till Årets bok 2018 är Kvinnan i fönstret av A J Finn. Den har hyllats av många bokbloggare och i många medier, men själv faller jag inte helt för berättelsen. Vad kan det bero på? Ja, det kan man undra.

I Kvinnan i fönstret får vi möta Anna Fox som lever ensam i sin lägenhet i New York. Hon har svårigheter att ta sig ut i samhället. Däremot följer hon sina grannars liv via fönstren och en dag får hon syn på något som gör att hon tar sig ut. Mer berättar jag inte. Jag tror att man får större behållning av boken ju mindre man vet. Det hör liksom till att ha lite frågetecken i denna spänningsroman.

Själva berättelsen är jättebra och lite speciell. Ovanlig kan man säga. Att jag inte föll mer för berättelsen kanske berodde på att jag strecklyssnade väldigt lite, kanske hade varit bättre med längre lässtunder. Sedan tycker jag mer om böcker där jag tycker mycket om någon/några av de karaktärer som är med i boken. Som jag vill kämpa för och veta mer om. Så var det inte här. Jag hade svårt för att tycka om Anna Fox och blev tvärtom lite irriterad på henne. Vad tycker du som läst "Kvinnan i fönstret"?


1 kommentar:

bloggbohemen sa...

Jag gav den också ett ok i betyg men inte mer. Kändes kanske lite för mycket ”skriven för att bli film” för min smak.