tisdag 12 juni 2018

Husdjuret


Efter en lång tids lyssnande är jag nu klar med Camilla Grebes kriminalroman Husdjuret som också är nominerad till Årets bok. Den kommer dock inte att få någon rösta av mig, då jag tycker att den inte alls sticker ut på något sätt motför de flesta andra kriminalromaner. Tyvärr, då jag hade ganska höga förväntningar då många hyllat boken.

I Husdjuret möter vi Malin som kommer från Ormberg där de hittat en dödad kvinna vid ett röse och som numera arbetar i Stockholm som polis. Vi möter Jake som är en ung pojke som hjälper en förvirrad kvinna (Hanne) i skogen att få hjälp, men som klätt sig i klänning och därför inte vågar hjälpa polisen trots att han skulle kunna vara ett stöd i utredningen. Vi möter också Hanne som arbetar tillsammans med Malin, men som drabbats av alzheimers utan att det är officiellt och hamnar i skottgluggen i den här mordutredningen då hennes kollega och sambo Peter är försvunnen.

En helt okej deckare, men jag tänker att för att bli nominerad till Årets bok krävs det något mer, vilket jag inte kan se när jag läst boken. Men jag tänker också att min brist på lästid har förstört historien lite, det hade varit bättre att kunna lyssna mer regelbundet. Vad tycker ni som läst den?

Inga kommentarer: