onsdag 1 juni 2016

Vågspel

Dags för deckare igen! Jag läser ju inte så ofta det, men har vissa favoritförfattare som jag gärna följer. En av dem är Ann Rosman, vars böcker utspelar sig på min favorit-ö Marstrand.

Vågspel är dock lite annorlunda än hennes tidigare böcker, då den till min besvikelse inte utspelas på Marstrand utan på Orkneyöarna. Som vanligt är det två parallellhistorier i boken, en dåtida då Bosse är en av dykarna som ska ner och titta efter guld vid HMS Hampshire som förliste 1916 och en nutida då Bosse försvunnit och man har hittat hans båt drivande tom utanför Orkney.

En helt okej kriminalroman, fast jag saknar Marstrand och lite mer av drivet som jag vill minnas att det funnits i Anns tidigare böcker. Bokens stora fördel är att man får mer kunskaper i djuphavsdykning, något som jag inte visste så mycket om tidigare.

Inga kommentarer: