fredag 31 maj 2013

Anhörig

Katerina Janouchs bok Anhörig har stått länge i min bokhylla och väntat på att bli läst. Konstigt hur det är, men en dag så greppade jag bara tag i den och började. Katerina skriver om en kvinna som lever med en missbrukare och hur det livet ser ut. Hon har tagit mycket från sina egna erfarenheter utifrån att även hon är gift med en fd missbrukare.

Även om jag vet vad boken handlar om och även hur den antagligen kommer att sluta så griper den tag i mig och jag vill läsa mer. Jag känner med kvinnan i boken och blir både arg och ledsen för hennes skull när jag läser. Samtidigt är det så svårt att förstå varför man stannar  kvar i ett sådant äktenskap. Mannen ställer ju till med så mycket elände att det måste vara svårt att älska honom många gånger.

Om ni inte har läst den så kan jag rekommendera den. Nyttig läsning för oss alla!

1 kommentar:

Lena sa...

Läste denna för flera år sedan och jag säger som du, den griper tag!!