lördag 15 september 2012

Betvingade

Äntligen har jag läst Simona Ahrnstedts andra roman, Betvingade. Jag har sett fram emot den sedan jag läste hennes första Överenskommelser.

Boken utspelar sig i Östergötland samt Stockholmstrakten i mitten av 1300-talet. Illiana råkar ut för Markus Järv, en av kungens män, och pga olika omständigheter blir hon tvingad att gifta sig med honom. Ett giftermål som ingen av dem är särskilt nöjd med. För Illianas del var det antagligen döden eller bröllop som var de två alternativen.

Simona beskriver medeltiden på olika sätt (väldigt intressant) samtidigt som vi får följa en mycket romantisk historia och in i det sista så är man som läsare osäker på hur det kommer att sluta. För mig ger boken både en härlig kärlekshistoria samtidigt som man får möta medeltiden på ett lättsamt sätt. Mycket trevlig läsning och jag ser fram emot Simonas tredje roman. Skriv fort, Simona!

Betyg: 4+

4 kommentarer:

Anonym sa...

Den var verkligen bra!

Boklusen sa...

Eller hur!:)

Nilmas Bokhylla sa...

Jag är jättenyfiken på den men har inte fått hem den ännu :O

Boklusen sa...

Nilma: Då har du något att se fram emot:)!