tisdag 26 juli 2011

Himlen är oskyldigt blå


Filmen Himlen är oskyldigt blå utspelas till större delen på Sandhamn i mitten av 70-talet. Martin (spelas av Bill Skarsgård)går andra året på gymnasiet och har det inget vidare hemma. Han blir erbjuden av en kompis att följa med till Sandhamn över sommarlovet och kompisens pappa har fixat ett sommarjobb till honom. När de kommer till Sandhamn visar det sig att han ska bo i en personalbarack och arbeta på Seglarhotellet. Martin och hans kompis träffas inte särskilt ofta.

Martin hamnar i blåsväder pga en händelse som han deltog i och kommer sedan i klorna på Flemming (som spelas av Peter Dalle). Jag vet inte om filmen är avsedd att vara en actionfilm, men den är rätt stillsam trots vissa händelser. Däremot är det en skildring av 70-talet och hur det kan gå för barn med otrygga hemförhållanden om de kommer i fel sällskap.

3 kommentarer:

Lotta sa...

Haha, vad roligt. Jag bloggade precis om samma sak :) Jag älskade filmen, den var tragisk men väldigt mysig på samma sätt.

Boklusen sa...

Det ska jag läsa!!

Millas Hälsoblogg sa...

Såg filmen på bio. Men hade svårt att bestämma mig vad jag tyckte får nog bli en 3a.