lördag 7 maj 2011

Priset på vatten i Finistère


I ett tidigare bokbyte fick jag Priset på vatten i Finistère av min hemliga bokvän. Jag har varit fundersam kring om jag skulle gilla att läsa Bodil Malmsten så boken har legat länge hos mig och väntat. I ett avsnitt av Skavlan i vinter så såg jag intervjun med Bodil Malmsten och blev nyfiken på henne.

Boken handlar om Bodils första tid i Finistère, en liten by i Frankrike, dit hon for för att hon var trött på Sverige och ville uppleva något annat. Boken är stillsam, men ändå intressant. Bodil lägger ner mycket tid i trädgården och man får följa både påskliljor och mullvadar samt besök hos olika handlare. Vi får också följa fransyskan Madam C och Bodils utveckling i det franska språket. Jag blev glatt överraskad och kan tänka mig att läsa mer av Bodil framöver.

Betyg: 4

2 kommentarer:

Anna sa...

Jag gillar hennes blogg skarpt - en salig blandning med skarp penna och örat mot kulturen...
http://www.finistere.se/

Boklusen sa...

Tack för tipset! Jag ska kika in där.