tisdag 9 november 2010

Söndagsfrågan nummer 2

Del två i Bokbabbels söndagsenkät kommer här!

26. Favoritkokbok?
Den baskokbok som jag gillar bäst är Bonniers kokbok. Men ett par roligare kokböcker som egentligen är bakböcker är Två systrars söta och Leilas A piece of cake.

27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Den som gett mig mest tankar är Livskraft av Helena Nyblom.

28. Favoritlässnacks?
Choklad, eller möjligen smågodis.

29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
En bok som jag trodde skulle vara jättebra och som många andra gillar är Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shaffer, som jag inte var så förtjust i.

30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Det kan jag inte svara på.

31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Självklart vill jag gärna ge bra kritik, men ibland måste jag ge dålig kritik till en bok. Sedan försöker jag ju läsa böcker som jag tycker om och då blir det förhoppningsvis bra böcker. Vad man tycker om böcker är ju så subjektivt och det varierar över vad man tycker beroende på vilken sinnesstämning man är i när man läser.

32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?

Jag läser böcker på engelska utan problem, men jag skulle önska att jag läste dem lika snabbt som böcker på svenska.

33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Jag är inte så förtjust i skräckböcker så jag avstår från dem.

34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Se ovan

35. Favoritpoet?
Läser poesi alldeles för sällan så jag har ingen favorit.

36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Mellan 5-10 kanske.

37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Sällan, men ibland händer det då lånetiden gått ut innan jag hunnit läsa den.

38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Har ingen speciell favorit.

39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Inte heller där har jag någon favorit.

40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Jag brukar ta med mig flera olika böcker så jag kan välja den jag är sugen på allt eftersom.

41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Läsa gör jag varje dag, men utan att läsa böcker har jag varit i kanske en vecka eller två som max.

42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Lyckliga familjen skriven av Judith O Reilly ville jag inte läsa ut utan lämnade tillbaka den till biblioteket icke utläst. Man kan också tolka frågan så att man inte ville avsluta boken för att den var så bra, att man inte ville att den skulle ta slut. Det händer då och då.

43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Jobbet, barnen eller några måsten som måste göras.

44. Bästa filmatisering av bok?
Vet ej.

45. Sämsta filmatisering av bok?
Vet ej.

46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Några hundra kanske...

47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Aldrig!!!

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Om det är trögt och tråkigt eller om det kommer någon annan mer lockande emellan. Ibland återgår jag till den övergivna boken, ibland inte.

49. Har du dina böcker organiserade?
De står sorterad efter författare, men annars utom någon som helst ordning. Tänker ofta att jag borde sortera bokhyllorna, men det blir sällan av.

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Jag behåller de flesta, men en del ger jag bort till människor som jag tror skulle uppskatta dem.

51. Finns det böcker du undviker?
Fantasy och skräck.

52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Jag väljer sällan böcker som kan göra mig arg. Jag vill läsa böcker som ger glädje!!

53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Flickan som vävde sidenmattor av Anita Amirrezvani.

54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Jag trodde att Kinsellas Shopaholic-serie skulle vara bättre än den var. Hade höga förväntningar på lättsam underhållning.

55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Skuldfri läsning? Jag förstår inte frågan riktigt men kanske på ett tåg eller flyg, där man inte kan göra så mycket annat än att läsa.

3 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

ojoj... vad många frågor att besvara!!! Håller med dig om Två systrars söta och A piece og cake!!!

Bokbrus sa...

Jag förstod inte heller fråga 55 riktigt. Men jag resonerade som så att jag inte har någon skuld när jag läser alls :-)

Veronica sa...

Mina favoriter i kokboksvärlden är också Två systrars- böckerna. Har tre av dom och alla är lika underbara. Dom rekommenderar jag till alla jag känner.