torsdag 4 november 2010

Alfahannen


Äntligen har jag läst Alfahannen av Katarina Wennstam! Som jag har längtat att få ta itu med den boken och redan efter ett par sidor var jag fast och njöt av läsandet.

Alfahannen är den tredje boken i triologin där åklagare Madeleine Edwards deltar. De tidigare böckerna är Smuts och Dödergök.Eftersom jag tyckte mycket om de tidigare böckerna hade jag ganska stora förväntningar på denna bok och de infriades i princip.

Denna bok handlar om Jack Rappe som är alfahannen bland Sveriges skådespelarelit. Som försöker fånga och förföra tjejer som är tjugo år yngre än han själv. Inte speciellt ödmjuk eller trevlig när man lärt känna honom, men yngre tjejer faller för honom ändå. Kanske pga stjärnglansen eller hans charm? En dag hittas han mördad i sitt hem. Detta blir ett fall för Madeleine Edwards.

Tyvärr är den här boken den sista om de här personerna, men på Katarina Wennstams hemsida står det att hon nu påbörjat ett arbete med en ny triologi av böcker. Jag ser fram emot nästa bok av henne. Jag tycker om blandningen av samhällsdebatt, spänning och nöje som hon lyckas förmedla i sina böcker.

Betyg: 4

Inga kommentarer: