lördag 13 november 2010

Överenskommelser


Det har strömmat glada tillrop och beröm över Simona Ahrnstedts debutbok Överenskommelser sedan den kom ut, så självklart var jag sugen att läsa denna bok. Och vilken bok sedan! En riktig bladvändare! Jag var på kurs under veckan som gick och började läsa boken på kvällen på hotellrummet. Tanken var att jag skulle läsa halva boken då och den andra halvan på tåget på väg hem. Det gick inte! Jag fortsatte att läsa tills boken var slut mitt i natten och då ska ni veta att mitt behov av sömn är stort.

Boken handlar om Beatrice Löwenström som bor med sin farbrors familj i Stockholm och året är 1880. Hon lever ett hårt hållet liv i borgarklassen där det inte ansågs att kvinnor behövde bildning och skulle helst inte heller ha några egna åsikter utan vara mannen underdånig. Detta har Beatrice svårt för eftersom hon i sin barndom levde ett mer fritt liv. På en tillställning träffar hon Seth Hammerstaal och förälskelsen slår till med dunder och brak.

Nu ska jag inte berätta mer om handlingen utan bara säga LÄS, LÄS, LÄS!! Jag längtar redan till hennes nästa bok, måtte den vara på gång. I boken får man en bra, mycket driven story, kärlek, passion, vänskap, insikt i borgarklassens liv på slutet av 1800-talet och mycket god underhållning.

Betyg:5

4 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Då blir det bara till att lyda då!!! ;)

klok som en bok sa...

Vad jag har förstått enligt hennes blogg så skriver hon på nummer två. Hoppas den kommer fort:-)!

cecilia sa...

ang deluxe: Gör det =) jag skulle vilja att det skulle hänt liite mer saker men du kommer inte att bli besviken =)

Lotta - hyllan sa...

Håller med, läs läs läs! :) En fempoängare!