torsdag 19 november 2020

Älvornas kulle

Älvornas kulle (inbunden)

 Älvornas kulle av Elisabet Nemert vann  jag och min bokklubb i en utlottning som bokförlaget Forum anordnade tidigare i höst, tillsammans med ett digert dokument med frågor passande en bokcirkel. I torsdags samlades vi för en digital bokcirkel runt boken och det blev en lång diskussion, både kring våra tankar runt boken, men även utifrån frågorna. 

Älvornas kulle är en nutidsberättelse där vi träffar Celine som precis vid bokens början får veta att hennes man vill skiljas och kort därefter hittar en hus på Älvornas kulle vid Siljans strand. Det visar sig att det hänt mycket på Älvornas kulle genom historien och att det finns "liv" där än idag. 

Själva nutidsberättelsen tycker jag om och finner intressant, däremot har jag svårt för de historiska inslagen och magin som finns med. Det gör att jag upplever boken som "halvdan" motför om det enbart varit den nutida berättelsen. Jag hade läst så mycket gott om Älvornas kulle innan på instagram och jag har tyckt väldigt mycket om Elisabet Nemerts tidigare böcker så jag hade höga förväntningar, vilket kanske var lite galet.

Inga kommentarer: