tisdag 17 november 2020

Älskade jävla jul

Älskade jävla jul (inbunden)

Efter att ha lyssnat på Birgitta Bergin på Feelgoodfestivalen var jag så sugen att läsa hennes senaste Älskade jävla jul. Här träffar vi Amy som älskar julen, men allt ska vara enligt hennes traditioner och "måsten" så stressen över julen tillsammans med jobbstress och att det händer saker privat blir lite väl mycket. 

I min smak är inte det här en feelgood-bok, utan snarare kanske feelbad, då jag blir upprörd och stressad över mycket som händer i boken. Samtidigt så skapar det många tankar hos mig själv kring julen, vad som är "måsten" och hur vi kan göra för att bli sanna mot oss själva och de som är runt omkring oss. 

Boken har ett högt tempo och korta kapitel vilket gör att läsningen flyter på lätt. Älskade jävla jul passar perfekt nu några veckor före jul så vi hinner fundera över hur vi vill fira julen och vad som är viktigt för oss. En tanke som vi nog borde ställa oss allihop. Klart underhållande och ett extra plus att bokbranschen kom med i handlingen! Förresten så tror jag boken skulle göra sig perfekt som en kortare serie eller en långfilm inför julen!

Inga kommentarer: